"Music is the cup that holds the wine of silence. Sound is that cup, but empty. Noise is that cup, but broken.”

Robert Fripp


25/03/2016

Never mind the future


 Sarah Murcia présente son nouveau disque conçu comme une variation autour de l’album "Never Mind the Bollocks".

Sarah Murcia did create her last project as a variation around the famous "Never mind the bollocks" LP.

Sarah Murcia : contrebasse, basse, claviers,voix, arrangements
Mark Tompkins : chant, danse
Benoit Delbecq : piano
Gilles Coronado : guitare
Olivier Py : saxophone
Franck Vaillant : batterie

the teaser


Buy CD "Never mind the future" 

http://www.ayler.com/never-mind-the-future.html

20/03/2016

X-Ray records

During the 50s, when vinyl was scarce, people in URSS began making records of banned western music on discarded x-rays.
With the help of a special device, banned bootleg records were pressed on thick radiographs salvaged from hospital waste bins and then cut into discs of 25/35 cm of diameter.

courtesy of npr


 
and the documentary  which tells the whole story

19/03/2016

50 couplets


"50 Couplets" est une série de 50 courts poèmes écrits par le compositeur Moondog.
Ils viennent d'être re-publiés (en anglais et français) par les éditions Lenka Lente.
  
"... Il s'agit d'une poésie orale qui, par fragments jaculatoires, proclame une philosophie"
notes de la traductrice Marie-Hélène Estève

 








couplet 31
"Go commercial", cried the prostitutes, in every calling,
Sell your soul, but sell yourself. Get with it. Stop the talling."





 pic. courtesy of Moondog's Corner



Occasion de ré-écouter nos amis Dominique Ponty et Stephan Lakatos en juin 2013.


A signaler également: les éditions Lenka Lente viennent aussi de publier une série de "faits divers" du poète français Charles-Louis Philippe, auteur du fameux "Bubu de Montparnasse", accompagné d'une composition musicale (sur mini-CD) intitulée "A Piece In The Sky Is Missing" de Steven Stapleton aka Nurse With Wound. Excellent audio et lecture.

16/03/2016

Philips film


The electronics company Philips gave in 1931 de Dutch film-maker Joris Ivens the assignment for an advertising film with sound which was new in the chronogical history of film.

The subject of the film is the production of radio´s and speakers: the camera registers the rhythm of the machines and the interaction with the proceedings of the factory workers and shows the operations inside the Philips Radio plant: In a mêlée of activity, glassblowers make delicate glass bulbs, machinery assists the bulb manufacture, a virtuoso glassblower begins a more complex tube used in radio broadcasting, workers perform their various specific assembly-line tasks. Cases are manufactured and machined, wire harnesses are assembled, loudspeakers are produced. As radios near completion, they are run through a series of tests. Engineers and draughtsmen define future developments. In a closing stop-motion sequence, in a style reminiscent of Norman McLaren, a group of loudspeakers performs a playful dance.

This film is also known as "Industrial Symphony".

14/03/2016

Guajira Guantanamera


A l'occasion de la récente publication du nouveau blog "Latino Bar", articulé autour du texte du philosophe Alain Ménil, je ne résiste pas au désir de ré-actualiser cette superbe interprétation de Joseito Fernandez (1908/1979), grande figure de la musique cubaine: si bouleversant et sensible, magique &  so groovy!


Joseito Fernandez, (...) qui (aura) trempé en effet (ses) compositions au fond de cet esprit (qu'il attribue) au "son" le (montre) à l'évidence : c'est en un seul instant que l'apprentissage d'un rythme s'opère, et que l'on réapprend à vivre et à prendre plaisir à une vie qui n'offre pas tant d'occasions de sourire, et c'est dans le même temps que s'énoncent les principes esthétiques qui président au genre : ce qu'il faut pour réussir un son, c'est un piano, une voix, un rythme, c'est au fond ce que l'on a sous la main, pourvu que soit respectée la loi du genre, qui veut que nul ne reste insensible à la montée du son, que nul ne demeure immobile en sa détresse."
extrait de "Latino Bar" - Alain Ménil - 1993

Il paraît qu'en l'année 1935, il interpréta chaque jour la chanson "Guajira Guantanamera" avec des vers différents à la radio CMCO avec l'Orquesta Típica du pianiste Alejandro Riveiro.

A noter, dans cette version, le sublime chorus du pianiste de l'orchestre à voir et entendre à 5'03".
Pourrait-il s'agir de Lino Frias, formidable pianiste de la "Sonora Matancera" pendant plus de vingt ans? mais est-ce bien cet orchestre qui accompagne Joseito Fernandez dans ce film? 
ou s'agit-il de "Orquesta Raimundo Pía y Rivero", orchestre avec qui Joseito Fernadez a contribué à l'immense succès de cette guajira "Guantanamera" et dans lequel Lino Frias a tenu la partie de piano pendant un certain temps?


08/03/2016

Newsboys Spasm Band

Newsboys Spasm Band - New Orleans - 1897

This 1897 photograph shows an early New Orleans band led by Emile “Stalebread Charlie” Lacoume (second from the far left). Members of the group were Harry Gregson, Emile “Whiskey” Benrod, Willie “Cajun” Bussey, Frank “Monk” Bussey and a boy known only as “Warm Gravy.” Another member who was known as “Chinee” and a singer known as “Family Haircut.” This band performed in the streets of Storyville in the 1890’s and early 1900’s. 
in  “Storyville, New Orleans” a book by Al Rose 

This band called "Newsboys Spasm Band" ("bad boys of the city"), founded in 1895, was a part of the life of the young boys working on the streets on New Orleans in the late nineteenth century. These homeless children were living in a special house called "Newsboys home". The term "spasm" applied to any band (often made up of children) who made musical instruments out of found objects not usually employed for such.
There is unfortunately no recordings of that group.

 
 Rev. A.C. Porta said in 1899 : “Of the many creatures we see around us endowed with the power of locomotion, there is none whose nature is so little known as the barefooted, flitting, noisy, ubiquitous newsboy. To the casual observer he is a compound of cat and monkey, with a strong admixture of quicksilver. In the opinion of many the newsboy has no father, no mother, no brothers, no sisters,  no cousins, no friends, no particular home…Alas! the want of a home and the lack of friends are but too often sad undeniable facts.”


“What are you doing here?” I asked one of them. “We was listenin’ ter de ‘Spasm Band,’ Fawder,” he answered pointing to the boys on the bench. “Spasm Band!” I exclaimed. “And what is that?” “Oh! It’s dem fellers who has got introoments made wid soap and cigar boxes, and mouf harmonica and tamboureen, and was givin’ us a concert.”
Rev. Augustine.C. Porta in "An account of Newsboys' home in New Orleans"

 

04/03/2016

Palindrome et musique

 
Ce court texte de Marcel Schneider a été publié dans la revue "Bizarre" N° I de Mai 1955
alors éditée par Jean Jacques Pauvert.


Palindrome 
I. − Adj. Que l'on peut lire indifféremment de gauche à droite et de droite à gauche. Mot palindrome. La phrase suivante est palindrome: "Signa te, signa temere, me tangis et angis" (Phél.Ling.1976).
II. − Subst. masc. Mot ou groupe de mots qui peut être lu indifféremment de gauche à droite et de droite à gauche.
source : CNRTL

Maurizio Pollini interprète "piano variations op.27" d'Anton Webern